Fraudebeleid OVM Twente

Waarom is er een fraudebeleid

Onze leden betalen premie om zich te verzekeren tegen allerlei risico’s. Wij vinden het belangrijk om de aan ons betaalde premie zorgvuldig te besteden. Het geld is bestemd om schade-uitkeringen te doen aan verzekerden die daar recht op hebben. Om te voorkomen dat een deel van de premie opgaat aan frauduleuze claims van verzekerden of tegenpartijen hebben wij een fraudebeleid.

Wat verstaand wij onder fraude?

Onder fraude verstaan wij het opzettelijk en op valse gronden misleiden van OVM Twente met de bedoeling om een verzekering, uitkering of dienst te krijgen waar eigenlijk geen recht op bestaat.

Voorbeelden van fraude zijn:

  • Het bewust niet juist beantwoorden van de vragen op het aanvraagformulier;
  • Niet de waarheid vertellen bij een schademelding;
  • Meer schade claimen dan er eigenlijk is;
  • Het vervalsen van een aankoop- of reparatiefactuur bij het claimen van een schade;
  • Een afgewezen schade nog een keer claimen.

Voorkom misverstanden

Is u bij het aanvragen van een verzekering iets niet duidelijk of weet u niet wat wij met een bepaalde vraag bedoelen? Neem dan contact met ons op. Dit geldt natuurlijk ook wanneer u niet goed weet op welke manier u moet handelen bij een schademelding. Zo voorkomen we samen misverstanden.

Hoe sporen wij fraude op?

Bij een vermoeden van fraude wordt de fraudecoördinator ingeschakeld om onderzoek te doen. Soms wordt er ook een extern onderzoeksbureau ingeschakeld. Wij houden ons bij het onderzoeken van fraude aan de wet- en regelgeving en aan afspraken hierover binnen de verzekeringsbranche.

Wat doen wij wanneer er fraude is vastgesteld?

Als er fraude is vastgesteld, dan kunnen we de volgende maatregelen nemen:

  • Wij vergoeden de schade niet vergoeden of vorderen een door ons betaalde schade terug;
  • Wij vorderen de onderzoekskosten inclusief boete van SODA van € 532,00 (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling), zie so-da.nl;
  • Alle bij of via ons afgesloten verzekeringen worden beëindigd;
  • De gegevens van de fraudeur melden wij in het Intern Verwijzingsregister van OVM Twente (IVR);
  • Wij doen aangifte bij de politie*;
  • Wij melden het feit bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars;
  • Wij registreren degene die fraudeert bij de Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem), zie stichtingcis.nl.

* Aangifte doen bij de politie is een zware maatregel. Afhankelijk van de ernst en de omvang van het fraudegeval doen wij aangifte. Bij deze afweging nemen we onder meer de volgende vragen mee:

  • Hoe groot is de inbreuk van het fraudegeval op maatschappelijke en bedrijfseconomische belangen?
  • Is er sprake van georganiseerde fraude? Zijn er meer fraudeurs bij betrokken?
  • Is iemand slachtoffer geworden van fraude?
  • Heeft politie of justitie om aangifte gevraagd?

Informatie aan de fraudeur

Als fraude door ons is vastgesteld, informeren wij de betrokkenen schriftelijk (aangetekend) over de maatregelen die wij hebben genomen.

Vragen?

Hebt u vragen over ons fraudebeleid, opmerkingen of tips? Wilt u een fraude melden? Stuur dan een e-mail naar de fraudecoördinatoren, het e-mailadres is directie@ovmtwente.nl. Wilt u anoniem een melding doorgeven, dan kunt u telefonisch contact opnemen met Meld Misdaad Anoniem via telefoonnummer 0800-7000.